Effectief Communiceren

De kunst van het luisteren

Goed luisteren is de basisvaardigheid voor iedereen die andere mensen begeleidt. Maar echt goed luisteren is tevens moeilijk omdat je vaak met een hoofd vol eigen gedachten zit. Hoe kun je luisteren met een ‘leeg’ hoofd? Hoe kun je zwijgen inzetten als middel om de ander te laten denken? Hoe kan je vervolgens goede vragen stellen om door te dringen tot de kern van iemands leerproces?

Coachen is een manier om talenten aan te boren en te ontwikkelen. Niet alleen door tips of adviezen te geven, maar ook door gebruik te maken van de expertise van de coach. Op basis van gelijkwaardigheid, onderling ervaringen uit wisselen, situaties analyseren, oplossingen verkennen en deze in praktijk brengen.

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor:

  • Iedereen die als coach werkzaam is of daartoe wordt opgeleid
  • Iedereen die kleine groepen begeleidt.

Doelen en uitgangspunten van de training

Doelen 

1. Begeleiden zonder stoorzenders
2.
Geconcentreerd luisteren met empathie en zonder voorbedachte rade
3.
Bevorderen van het zelfsturend vermogen
4.
Eigen communicatiepatroon beïnvloeden ten dienste van het leerproces van degene die jij begeleidt.

Uitgangspunten van de training

1. Als je leert te luisteren met een ‘leeg’ hoofd verdiept de communicatie zich en kan je beter reageren op wat werkelijk speelt bij de ander en/of in de samenwerking. Zo kom je tot communicatie die er voor alle partijen toe doet.
2. Je eigen communicatiepatroon heeft effect op hoe je luistert

Inhoud

Luisteren met een leeg hoofd:
1. Hoe kun je je eigen radio uitschakelen en je helemaal open stellen voor de signalen die de ander uitzendt?
2. 
Oprechte interesse en empathie tonen, parkeren en concentreren
3. 
Wachten… met conclusies, oplossingen en adviezen.

De behoefte van jezelf en de ander:
1.
Hoe komt het dat we communiceren zoals we doen, welke drijfveren zitten daar achter?
2.
Welke boodschap wordt verpakt in de woorden? Wat is de vraag achter de vraag? Welke verborgen agenda heb je zelf in je hoofd?

Contact:
Hoe verbind jij je met de ander?

De juiste vragen stellen:
1. 
Welke aanpak is nodig voor welke (begeleidings)vraag?
2. 
Welke vraag wekt verwondering op?
3. 
Welke vragen zorgen voor verdieping in de communicatie?

De kracht van de stilte:
Goed luisteren, begint met zwijgen. Op zich al niet eenvoudig. Het vraagt oefening om de kracht van de stilte voor je te laten werken.

Lijf en leden:
1. 
Bewust zijn van jezelf in het gesprek. Tijdens een gesprek denken en praten we, maar wat gebeurt er in de rest van je lijf? Wat zie je bij de ander gebeuren?
2. Hoe kun je lichaamstaal inzetten om de communicatie te beinvloeden.

Verwante trainingen

Werkwijze en achtergrondinformatie

In de training worden achtergrondinformatie en het oefenen van vaardigheden afgewisseld. Het belangrijkste is dat uw praktijk centraal staat. Dat wil zeggen dat we werken met de eigen leervragen en situaties uit uw werkomgeving.

Achtergrondinformatie: 

  • De ijsberg van McLelland
  • Luisteren Samenvatten Doorvragen
  • De reflectiecyclus van Korthagen
  • De dramadriehoek
  • Thomas Gordon: effectief communiceren

 

 

 

 

 

Arno de KoninghArno de Koningh (programmaleider)
(010) 794 68 51 
ivl-posthbo@hr.nl

AANMELDEN

Secretariaat
Oesha Bahadoersing
010 - 794 68 20

Praktische informatie

Omvang
2 dagdelen van 4 uur

Dag en tijd
in overleg met opdrachtgever

Investering
€ 425,-

Studiebelasting
nntb

Leslocatie  
Hogeschool Rotterdam
Bij incompany in overleg  

Trainers
Marlous van Deelen of Maaike Boomstra

Beoordeling
Na afronding van de training ontvangt u een bewijs van deelname van Hogeschool Rotterdam. 

Aantal deelnemers
Minimaal 10, maximaal 18