Training Werkplekbegeleider

in het voortgezet onderwijs

De docent 'nieuwe stijl' in het voortgezet onderwijs beschikt over coachings- en begeleidingingsvaardigheden. Dat wil zeggen: het talent en de competenties om de prestaties en het leervermogen van de leerlingen / studenten / collegae te verbeteren. Voorheen werd deze training aangeboden onder de naam Training Coachingsvaardigheden.

Coachen en begeleiden is een manier om talenten aan te boren en te ontwikkelen. Niet alleen door tips of adviezen te geven, maar ook door gebruik te maken van de expertise van de begeleider. Op basis van gelijkwaardigheid, onderling ervaringen uitwisselen, situaties analyseren, oplossingen verkennen en deze in praktijk brengen.

Doelgroep

Deze training richt zich op docenten die een rol (gaan) spelen als werkplekbegeleider van studenten en/of nieuwe collega’s. Deze training is dus ook geschikt als je betrokken bent bij het inductietraject voor nieuwe collega’s op je school.

Door middel van ontwikkelingsgericht coachen ondersteunt u het aanboren en ontwikkelen van talenten. Dat kunt u op basis van gelijkwaardigheid, leren van elkaar, reflecteren en situaties analyseren, oplossingen verkennen en deze in praktijk brengen.

Niet alleen studenten en collega’s hebben voordeel van uw coaching, ook de school als geheel heeft er baat bij.

Opbouw van de training

Module A
5 bijeenkomsten

  • Basisprincipes van coaching. Werken met POP/PAP
  • Basisvaardigheden coaching, gesprekstechnieken en feedback
  • Observeren: waarnemen en interpreteren
  • Algemeen overzicht opleidingsinformatie met o.a. structuur van stagelijn leren en werken, leerwerk- taken, portfolio en pedagogische/didactische concepten
  • Methodisch reflectie m.b.v. de reflectiecyclus van Korthagen
  • Eind/tussenproef met een acteur

Module B
5 bijeenkomsten

  • Verdieping van coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken, o.a. omgaan met weerstand en krachtgericht coachen
  • Werken met talenten en belemmeringen; de roos van Leary en Kernkwaliteiten
  • Inzicht in persoonlijke ontwikkeling relevant aan de professionele functie van coach. (Transactionele analyse)
  • Beeldcoachen; analyseren van beelden en gesprek voeren m.b.v. beeldmateriaal van opgenomen lessen
  • Eindproef m.b.v. eigen beeldmateriaal

Optioneel
omvang in overleg

  • Uitgebreide en actuele informatie- bijeenkomst over het werkplekleren
  • Opzet werkplekleren / Samen opleiden
  • Uitgebreide en actuele informatie over de organisatie van het werkplekleren, materialen en de beoordeling
  • Rollen van de diverse actoren (ADEF)
  • De werkplekleerlijn van lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam
  • Beoordeling en assessments
  • Oefenen met authentiek materiaal van studenten.

Werkboek
Tijdens de training hou je een werkboek bij waarin je je startsituatie t.a.v. coachen duidelijk maakt, je ontwikkeling bijhoudt door te reflecteren op je POP/PAP en je beschrijft hoe je jezelf kwalificeert als coach aan het eind van de training. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van een competentieprofiel werkplekbegeleider.

Inhoud

De theorieën en methodieken zijn in overeenstemming met wat op de lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam wordt gebruikt. Tevens worden ze in de training toegepast op het ontwikkelen van je eigen identiteit als coach. Wij hadden al geruime tijd de training ‘Coachingsvaardigheden’ voor begeleiders op de werkplek. Deze training is onlangs herzien en is nu opgebouwd uit 2 modules. De modulestructuur biedt de mogelijkheid om de training naar behoefte in te zetten. Als school en als deelnemer. 

Toelating en Certificering

Toelating
Tweede- of eerstegraads onderwijsbevoegdheid of een PDG.
Eventuele vrijstellingen kunnen mogelijk zijn in overleg met de hogeschool.

Certificaat
Module A geeft recht op het certificaat van de Hogeschool Rotterdam ‘basis coachingsvaardigheden voor werkplekbegeleiders’.

Module B geeft recht op het certificaat van de Hogeschool Rotterdam ‘verdieping coachingsvaardigheden voor werkplekbegeleiders’.

Module A en B sluiten op elkaar aan en vormen samen een geheel.

 

Incompany variant

Toelating
Wij kunnen in samenspraak tussen de hogeschool en de klant de training inplannen. Bijvoorbeeld welke dagdelen en lestijden de voorkeur hebben. Of dat u wellicht met hele dagen wil werken ipv dagdelen. Module A en module B zijn los van elkaar in te kopen en te verdelen over twee schoolseizoenen.

Toelating tot module B:

Na het volgen van module A of een vergelijkbare coachtraining basisvaardigheden.

 

Arno de KoninghArno de Koningh (programmaleider)
(010) 794 68 51 
ivl-posthbo@hr.nl

AANMELDEN

Secretariaat
Oesha Bahadoersing
010 - 794 68 20

Praktische informatie

Start en omvang
nog nader te bepalen in september/oktober 2017 
Module A: 5 bijeenkomsten
Module B: 5 bijeenkomsten
Extra optie: 1 bijeenkomst werken en leren

Dag en tijd
Dinsdag van 16.00 - 20.00 uur.

Investering
1.025,- bij aanmelden voor beide modules
Indien de modules los van elkaar worden gevolgd, kosten deze € 550,- per module. De prijs van de extra bijeenkomst wordt in overleg bepaald, afhankelijk van de wensen.

Studiebelasting
60 uur

Leslocatie  
Hogeschool Rotterdam
Ook incompany mogelijk

Beoordeling
Na afronding van de training ontvangt u het certificaat 'Werkplekbegeleider in het VO' van Hogeschool Rotterdam. U sluit de trainingen af met een dossier en becommentarieerde beeldopname van een begeleidingsgesprek.

Aantal deelnemers
Maximaal 18

Aanmelden Incompanytraject
Ga naar de aanmeldpagina